Weekend i Malmø

Hvis I følger med på Instagram (@annaosowo), har I måske set, at jeg for nyligt tilbragte en weekend i Malmø. Sammen med tre veninder tog jeg lørdag formiddag toget fra Hovedbanegården, hvorefter vi brugte to dage på at gå på opdagelse i det svenske. På trods af at vi kun havde en enkelt overnatning i byen, føltes det som at have været på ferie, da vi søndag aften sad glade, mætte og trætte i en bus på vej tilbage til København. Herunder kan I se lidt billeder fra vores weekend og læse lidt anbefalinger til steder, der er værd at besøge:

skaermbillede-2017-08-05-kl-14-05-15
Malmø er sådan en fin by med masser af flotte bygninger. Specielt den gamle bydel, Gamla staden, er virkelig hyggelig at gå rundt i med alle dens farverige huse. Lige nu er byen også fyldt med fine blomster som her på billedet, der er taget på Stortorget. Vi gik også en tur i Kungsparken, som jeg også tror vil være rigtig flot i efterårsmånederne.

Processed with VSCO with c1 preset
Vi havde lejet et AirBNB-værelse, som vi alle fire kunne sove på. Ikke alene var det hyggeligt at lægge os til at sove sammen allesammen – det var også en billig løsning, hvilket selvfølgelig altid er en fordel for sådan en flok studerende som os.

fullsizerender-kopi
Selvom der var udsigt til skybrud søndag morgen, var vi heldige, at det lod vente på sig, så vi kunne sidde ude i en hyggelig baggård og spise brunch. Stedet hed Lilla Kafferosteriet, og det kan klart anbefales, hvis man er ude efter en lækker og ikke alt for tung brunch. Desuden så deres kanelbullar virkelig gode ud – dem må jeg tilbage og prøve engang.

Processed with VSCO with c1 preset
Da skybruddet så ramte ud på eftermiddagen søndag, tilbragte vi nogle timer på Moderna Museet. Jeg havde glædet mig til at opleve museet og blev bestemt ikke skuffet. Det er absolut et besøg værd, hvis man er interesseret i moderne kunst.

Vi endte med at sidde længe i museumscaféen, som mildest talt er meget orange. I samme rum findes museumsbutikken, hvor jeg snusede en del rundt og endte med at købe en kunstplakat af Paul Klee og lidt Picasso-postkort med hjem.

Inden vi tog afsted, havde jeg fået at vide, at Malmø mindede lidt om Aarhus, hvilket selvfølgelig glædede mit Aarhus-hjerte, og det vil jeg egentlig også sige er rigtigt – alene dét at man kan gå rundt til alting og alligevel opleve så mange forskellige bydele og kulturelle tilbud virkede for mig meget Aarhus-agtigt. Og når nu vi ikke havde længere tid der, var det rigtig fint, at byen ikke var større.

fullsizerender
Udover at gå rundt i gaderne, være på museum og spise kanelbullar, var vi også på kanelrundfart. Jeg elsker at opleve byer fra vandet på den måde og få sjove facts om de bygninger, man sejler forbi. Forresten havde den lille havnebod, hvor man køber billetter til kanelrundfarten, den bedste kanelbulle jeg har prøvet – så er den anbefaling givet videre!

Processed with VSCO with c1 preset
Lørdag aften blev der afholdt et afrikansk event i Folkets Park, hvor der var boder med mad og alle mulige flotte afrikanske varer. Vi ville gerne have spist på markedet, men da de kun tog imod kontanter, besluttede vi os for i stedet at spise et sted i den hyggelige gamle bydel. Søndag aften spiste vi på en tapas-agtig restaurant med navnet Pinchos, som varmt kan anbefales. Indretningen i sig selv var en oplevelse, da hele restauranten var indrettet i totalt gennemført cirkus-tema. På menukortet kunne man vælge imellem en masse små lækre retter, som man selv kunne mikse på kryds og tværs, og maden skulle vi bestille via deres app, som så gav os besked, når vi kunne hente maden ved køkkenet. Et virkelig skørt koncept med rigtig god mad og bestemt en anbefalelsesværdig oplevelse.

Vi var alle overraskede over, hvor lidt der egentlig skulle til, før feriestemningen kom over os, og når det kan gøres så nemt, hurtigt og billigt, var det vist ikke vores sidste tur til Malmø.